+31(40) 234 8000
Waar bent u naar op zoek?

Integraal Huisvestingsplan: last of lust?

Gepubliceerd op 06/02/2024
Advies
Management
Beheer

Hoe zorgt u als schoolbestuur ervoor dat uw toekomstperspectief op een gezonde leeromgeving tot zijn recht komt in het IHP van uw gemeente? Als onafhankelijk adviseur en sparringspartner helpen wij u met het vertalen van uw onderwijsvisie naar vastgoedbeleid en het in kaart brengen van de staat van uw portefeuille waarmee u onderbouwd uw wensen kenbaar kunt maken bij de gemeente.

Gemeenten zijn leidend in het opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP). In dat plan leggen gemeenten en schoolbesturen iedere 4 jaar gezamenlijk afspraken vast over nieuwbouw, renovatie en onderhoud van schoolgebouwen. En hoewel het opstellen van een IHP nog niet verplicht is, zijn er steeds meer gemeenten die het IHP oppakken op weg naar beleidsrijk begroten. “Dit betekent dat schoolbesturen zich bewust moeten zijn van de houdbaarheid van hun onderwijsgebouw(en), zodat zij tijdig in aanmerking komen voor renovatie of nieuwbouw”, zegt vastgoedadviseur Tessie van der Werff. “Daarmee wordt voorkomen dat verouderde gebouwen ongewenst langer in stand gehouden worden.”

Zorg dat u er tijdig bij bent

Tessie-van-der-Werff-vastgoedadviseur-team-Laride

.
Laride begeleidt een groot aantal schoolbesturen bij het op orde houden van hun vastgoedportefeuille. Tessie: “Omdat we daardoor de staat van een gebouw goed kennen, kunnen we gefundeerd advies gegeven over het onderhoud en de levensduur van een school. Zeker op weg naar 2050, het jaar waarin alle onderwijsgebouwen energieneutraal moeten zijn. Wij helpen schoolbesturen om de bouwkundige staat van hun gebouwen inzichtelijk te krijgen. Gecombineerd met onder meer de onderwijsvisie, mogelijke samenwerkingsverbanden en groei of krimp in leerlingaantallen, leggen wij een grondslag op basis waarvan zij strategische keuzes kunnen maken over welke onderwijshuisvesting er in de toekomst nodig is. Hiermee kunnen we per school tijdig aangeven wat er nodig is in het IHP: renovatie, nieuwbouw of sloop.”

Kansen samenbrengen

Een toekomstperspectief voor een onderwijsgebouw is vaak een realistisch droomscenario, omgeven door knelpunten die het doel in de weg kunnen staan. Op dit moment zijn veel scholen gemiddeld 40 jaar oud of ouder. Technisch en functioneel voldoen deze scholen vaak niet meer aan de eisen van de huidige tijd. De financiering van onderwijshuisvesting is bovendien complex: gemeenten zijn wettelijk verantwoordelijk voor adequate huisvesting van scholen, schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en de gebruikskosten.

Schoolbesturen en gemeenten hebben verschillende verantwoordelijkheden. In de praktijk leidt dit tot het ongewenst langer in stand houden en aanpassen van huisvesting. “Daarom adviseren wij schoolbesturen ook om regelmatig met de gemeente om de tafel te zitten om hun (middel-)lange termijnvisie met elkaar delen”, besluit Tessie. “Hierdoor weten beide partijen wat er speelt en wanneer. Zo kunnen ze plannen op elkaar afstemmen of integreren.”

“Door kansen samen te brengen, werken beide partijen aan een toekomstperspectief voor zowel een gezonde leeromgeving als een aangename leefomgeving en wordt het IHP vanzelf een lust en sturingsmiddel in plaats van een verplichte last.”

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook eens het nieuwsartikel ‘Integrale benadering huisvesting loont!