Dynamische omgeving
Naast de gemeentelijke verplichting om een IHP en uitvoeringsplan op te stellen, hebben schoolbesturen in PO te maken met een investeringsverbod en een klimaatakkoord. Er gelden normbedragen, een kwaliteitskader en bouwbesluit, ventilatie-eisen en is er behoefte om passend en inclusief onderwijs te leveren. Maarten: “Binnen dat speelveld is het vaak lastig keuzes maken. Soms is er aan de buitenkant van een gebouw wel te zien dat het verouderd is. In andere gevallen geven we met specifieke gebouwgegevens inzicht in de staat van het schoolgebouw en dragen we mogelijke verbeterpunten aan in relatie tot de beoogde resterende levensduur. Dit betekent dat schoolbesturen meer grip krijgen op onderhoud en de daar bijbehorende kosten. Bovendien koppelen we leerling prognoses aan de beschikbare ruimte en kijken we naar de mogelijkheden van verbreding en samenwerking in de wijk of het voedingsgebied. Door functies te koppelen wordt er soms meer mogelijk.”
Complexe materie behapbaar maken
“Dat doen we trouwens niet met dikke plannen doorspekt met vakjargon”, vult Julian aan. “Wij gaan met gebruikers om tafel en gaan het gesprek aan over alledaagse onderwerpen als veiligheid, gezondheid, functionaliteit of exploitatie en vragen naar hun ervaringen en wensen ten aanzien van het gebouw en de installaties. Daarna kijken we pas naar de technische staat van een gebouw. Gecombineerd met de kennis die we hebben van onderwijshuisvesting en de ontwikkelingen daarin, lukt het ons problemen te signaleren, voordat ze serieus een probleem worden. En dat geeft rust in een organisatie. Zeker als iedereen begrijpt waar de weg naartoe leidt.”