(040) 234 8000

Contactpersoon

Dirk Bax
Dirk Bax
Projectmanager
(040) 234 8004
René Clijsen
René Clijsen
Directeur
(040) 234 8012
Opdrachtgever

Miele Nederland, Vianen

Rol Laride

Onderzoek, Procesmanagement, Risicodragend Projectmanagement

Aantal m2

10.000

Ingebruikname

2008

Architect

Best Architecten, Best / M+R Interieurarchitecten, Eindhoven / Architectenbureau Otto ter Stege, Vianen

Revitalisatie Miele Inspirience Centre in Vianen

Marktontwikkelingen leidend in opzet nieuwe belevingswereld

Miele Nederland wilde zich als gevolg van de marktontwikkelingen anders in de markt gaan positioneren. Daarvoor heeft een groot gedeelte van het magazijn plaatsgemaakt voor een toonaangevende belevingswereld waarin Miele rechtstreeks met haar doelgroep kan communiceren. Het nieuwe Miele Inspirience Centre moest de kernwaarden van het bekende Duitse merk uitdragen: kwaliteit, innovatie, duurzaamheid, functionaliteit en goed design. De architect heeft zich voor het ontwerp van de lounge en het restaurant laten inspireren door de allereerste wasautomaten, ontwikkeld uit eikenhouten karntonnen. Iedere productgroep wordt in een eigen sfeer gepresenteerd via de nieuwste communicatiemiddelen. In het kooktheater worden demonstraties gegeven en in de kookschool en het naastgelegen restaurant kunnen groepen in een leuke ambiance samen koken en eten.

Voortdurend voortschrijdend inzicht

Sinds de definitiefase was Laride bij het project betrokken. Uit inventarisatie bleek dat de gebouwen technisch en functioneel aan het einde van de exploitatiefase verkeerden. Daarop is besloten het kantoorgebouw volledig te revitaliseren en parallel aan dat proces het Inspirience Centre te creëren. In nog geen 2 jaar tijd is het gehele proces doorlopen. Met een ontwerpteam bestaande uit 7 architecten betekende dat voor Laride veel schakelen, afstemmen en grenzen stellen. Bovendien kende het project vele adviserende partijen, waardoor we vaak met meer dan 20 man in een bouwvergadering zaten. Tussentijds wijzigde de visie op de positionering van Miele wat tevens leidde tot veel aanpassingen. Flexibiliteit van alle partijen was gewenst. Uiteindelijk is het Miele Inspierence Centre geworden wat het wezen moest: een belevingswereld waar de doelgroep op bijzondere wijze kennis kan maken met de producten van Miele.